Alles over: Bekkeninstabiliteit

Alles over: Bekkeninstabiliteit

Als je zwanger bent kun je last krijgen van bekkenpijn, ook wel bekkeninstabiliteit. Bekkeninstabiliteit geeft klachten in de onderrug, schaambot en stuitje. Het is echt heel vervelend!
In dit artikel leggen we uit wat bekkeninstabiliteit is en wat je ertegen kunt doen.

Bekkeninstabiliteit, wat is het?

Tijdens de zwangerschap verweekt de symfyse, een gewricht in het bekken. Hierdoor ontstaat meer ruimte. Door het hormoon progesteron worden spieren slapper. De botten van het bekken worden zo niet meer goed op hun plek gehouden. Deze twee factoren bij elkaar zorgen voor bekkeninstabiliteit.

Symptomen van bekkenpijn

Velen ervaren pijn in de onderrug en drukpijn op het schaambot en stuitje. Een enkeling ervaart pijn bij het lopen of heeft uitstralende pijn naar de benen. Ook staan op één been of een trap op lopen kan vervelend en pijnlijk zijn.

Tijdens de zwangerschap

Bekkeninstabiliteit is vooral heel vervelend en kan voor belemmering in dagelijkse bezigheden zorgen. Echter is het veel voorkomend en niet ernstig. Het is juist een teken dat jouw bekken zich klaar maakt voor de bevalling. Helaas geldt wel: Hoe verder de zwangerschap vordert, des te erger worden de klachten.

Na de bevalling

Een enkeling krijgt pas na de bevalling last van bekkeninstabiliteit. Had je al last tijdens de zwangerschap, dan is de kans groot dat het niet direct verdwijnt na de bevalling. Vaak zijn de klachten drie maanden na de bevalling verdwenen.

Wat te doen tegen bekkenpijn?

Bekkeninstabiliteit kun je niet genezen, helaas. Wel kun je de pijn verlichten. Denk bijvoorbeeld aan een juiste houding. Ga niet met je benen over elkaar zitten, maar hou je benen in één lijn met je heupen.

Spierversterkende stretchoefeningen, die tijdens zwangerschap mogen, kunnen goed werken. Een bekkenfysiotherapeut kan hierbij helpen.
Zorg dat je na de bevalling mobiel blijft. Door veel in bed te liggen en weinig te bewegen kunnen de klachten verergeren. Ga ook weer niet tien keer op een dag de trap op en af, want dat is weer overbelasting.

Ook na de bevalling kan een bekkenfysiotherapeut van toegevoegde waarde zijn.

Mogelijk kan een bekkenband goede ondersteuning bieden voor jou. Overleg dit wel eerst met je verloskundige.

Luister bovenal naar je eigen lichaam. Die geeft aan wat het kan hebben en wat niet en het is helemaal oké hieraan toe te geven!

Share

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *